Kant uit Portugal door Nicole Vanbrusselt

Op 29 september vertrokken wij voor een rondreis door Portugal. Het was onze bedoeling om de architectuur, de landschappen en de bevolking te leren kennen. Daarnaast wilden we ook tijd uittrekken om de Portugese kant te bewonderen.

De eerste dagen brachten wij een bezoek aan Lissabon, waarbij de nadruk lag op de wijk Belem. Dit was zeer de moeite waard. Daarna reden we met tram 28 door de stad en sloten ons bezoek aan Lissabon af met een rit per tuk-tuk. De volgende 2 nachten brachten we door in Evora, een oud en rustig stadje met verschillende bezienswaardigheden.

Op zaterdag reden we verder naar Peniche, een plaats die met stip genoteerd stond. Dit is een centrum van kantklos. Bij ons bezoek aan de Nossa Senhora dos Remédios, een kerkje met 18de eeuwse tegelpanelen, konden we al een antiek geklost doekje bewonderen. Vervolgens brachten we een bezoek aan het fort van Peniche, waar verschillende gekloste stukjes en veel informatie over kant was. Na een magneet met een afbeelding van de kantklosster van Peniche gekocht te hebben, wezen ze ons de weg ernaartoe. Op het marktplein staat het levensgrote beeld van de dame aan haar kloskussen. Niet zoals bij ons een plat kussen, maar wel een rond kussen met afhangende klossen. Vlakbij bevindt zich de kantschool, maar die is op zondag natuurlijk gesloten. Daarom keren we op maandag terug en we kunnen zonder problemen de zaal betreden. Hierin bevinden zich een 60-tal kussens op poot (de meeste met een beschermdoek van Peniche erover), maar slechts 3 klossters en 2 lesgeefsters zijn aanwezig. Wij krijgen een korte uitleg over de Portugese kant en kunnen enkele tentoongestelde stukken bewonderen. Bij ons afscheid krijgen wij een uitnodiging voor het internationale kantweekend van 2016, waaraan kantklossters uit verschillende landen deelnemen.

Na ons bezoek aan de school rijden we verder naar Obidos, waar we een bezoek brengen aan de oude stad. Na nog een kort oponthoud in Nazaré gaat het verder naar Ovar. De volgende dag rijden we, na een stevige natuurwandeling, naar Aveiro, waar we leuk gekleurde huizen kunnen bewonderen.

Donderdag rijden we een stuk door de Douro-vallei om tenslotte in Vila Do Conde te belanden. Hier begeven we ons naar het toeristenbureau, waar we door een klossende dame verwelkomd worden (leuk om uw hobby uit te oefenen terwijl je ervoor betaald wordt). Deze geeft ons een korte uitleg over de kant uit deze streek en verwijst ons door naar het kantmuseum/kantschool. Wanneer we hier aankomen meldt de concierge ons dat het gebouw wegens werkzaamheden gesloten is. Wij proberen hem te overtuigen om ons toch even binnen te laten, maar hij blijft volharden. Wanneer Eric vermeldt dat ik ook Brugse kant beoefen neemt de concierge de telefoon en begint hij te bellen. Na enkele ogenblikken zegt hij ons dat we toch binnen mogen (gratis omdat er hinder is door de werkzaamheden) en worden we door de directrice ontvangen. We krijgen een korte rondleiding door de expositieruimte, waarin zich verschillende

fraaie stukken bevinden. Tenslotte komen we in de ruimte waar er klossters zitten, die tegen betaling, hun werkjes maken. Daarna worden we naar de eerste verdieping begeleid, waar zich de kantschool bevindt. Het afscheid is hartelijk en we betonen uitbundig onze dank. Het wordt al laat en we wandelen nog vlug even naar de oevers van de rivier, waar zich nog een monument met een klosster bevindt, een mooi zicht bij de ondergaande zon. Daarna begeven we ons naar Porto.

De volgende dag rijden we met de bus naar Porto. Hier nemen we de hop-on hop-off bus om rustig kennis te maken met de stad. Wanneer we in de benedenstad bij de Douro aankomen stappen we uit en genieten van een boottocht. Vervolgens brengen we nog een bezoek aan de Bolhaomarkt, een reusachtige overdekte markt waar je van alles kan kopen en dan bezoeken we het station Sao Bento, met prachtige betegeling en de kathedraal. Nog even over de gigantische brug wandelen en dan met de bus terug naar het hotel. Morgen moeten we met de wagen naar Lissabon en daarna de vlucht terug naar huis.

Moe maar voldaan komen we zaterdag morgen om 01.30 uur thuis en kunnen we nog nagenieten van deze leuke reis.